Over ons

“Later ga ik zeker weten in de stad wonen”, mopperde ik als kind altijd, als ik weer eens met harde tegenwind op mijn fietsje naar het dorp trapte. “En dan náást de supermarkt, zodat ik per dág kan bedenken wat ik eten wil en dat dan om de hoek kan gaan halen!” … Je kunt wel stellen dat er érgens iets mis is gegaan, nu ik getrouwd ben met mijn boer Joep en we met onze drie kinderen Marjolein, Joost en Juriën op de boerderij wonen aan het Erkemederpad in Zeewolde. Door de komst van de kinderen, ben ik me veel meer bewust geworden wat een vóórrecht het is om op te groeien op een boerderij. Het vele buiten spelen, in weer en wind. Het harde werken, met het hele gezin samen. De enorme verwondering en dankbaarheid voor wat de natuur geeft. Het afhankelijk zijn van het weer. Het leven met de seizoenen. Het van jongs af aan bekend zijn met de kringloop van het leven. Het oprichten van Boeren Pitstop in 2017 door het starten van een kleine picknickplaats in een koeienweitje, kwam mede voort uit het willen délen van het boerderijleven en dit prachtige plekje in Zuidelijk Flevoland. We vinden het loeileuk om te zorgen voor de voorwaarden voor een leuke tussenstop op de boerderij. Dat we vervolgens onze gasten zien genieten, is iets waar wíj weer enorm van genieten!   

 

Lange tijd noemde ik mezelf op ons melkveebedrijf ‘improvisatie-boerin’. Ik ben weliswaar opgegroeid op een akkerbouwbedrijf, maar ik ben helaas verre van handig met koeien. Toch ben ik altijd nauw betrokken bij ons bedrijf en intussen weet ik dat ook ik mijn eigen specifieke rol heb in het geheel. Ik vind het heel belangrijk dat kinderen leren dat melk niet in de fabriek of supermarkt word gemaakt. Niet door daarover te lezen in een boekje, maar door spelenderwíjs te ontdekken waar de melk vandaan komt én hoe de boer voor zijn koeien zorgt. Lang niet alle kinderen treffen een klasgenootje uit het buitengebied, waardoor ze eens op een boerderij spelen. Bij Boeren Pitstop krijgen alle kinderen die kans. Ik vind het ontzettend leuk om mijn creativiteit in te zetten om dit uit te werken, het liefst in verschillende vormen, zoals de foto-rondleiding en belevingsopdrachten. De oprechte en goede vragen van kinderen (“waarom is melk wit?”… ehhh) zijn daarin een enorme trigger voor nieuwe ideeën.

 

Naarmate het negatief framen van de melkveehouderij in de media steeds meer toenam, werd de motivatie groter om meer werk te maken van het zichtpunt in de stal. Als mensen steeds een gedeelte van een verhaal horen, en geen weet hebben van het andere deel, wordt dat ene deel hun gehéle verhaal. En als mensen aldoor één kant van het verhaal voorgeschoteld krijgen, zonder dat de andere kant verteld wordt, gaat men het na een tijdje vanzelf geloven want ‘het is toch zo?’. Deze zorg hebben we omgezet in ons credo ‘Kom zelfs eens (koe)keloeren’. Mensen kunnen hier letterlijk een beeld, een indruk en een gevoel krijgen bij het reilen en zeilen op een melkveebedrijf. En het is aan ieder zelf om zich daar vervolgens een eigen mening over te vormen. We hebben gemerkt dat we bij Boeren Pitstop inmiddels al behoorlijk wat misverstanden bij onze gasten weg hebben kunnen nemen. Door onze gastvrijheid, door mensen mee te laten kijken en door simpelweg de moeite te nemen de vragen die bij mensen leven, te beantwoorden. Hoe kan ik bezoekers iets helder uitleggen en hoe kan ik het beste op bepaalde vragen reageren, is iets wat mij veel bezighoudt.

 

In 2021 waagden we de sprong om te investeren in een melktap. Vanaf de eerste dag werden we verrast door de enthousiaste reacties van gasten dat er nu de mogelijkheid is om in hun regio onbewerkte verse melk te tappen. De reacties van mensen tijdens hun eerste keer melk tappen is voor ons elke keer enorm genieten; we hadden niet verwacht dat je geen boer hoeft te zijn om enthousiast te worden van stromende melk! “Zó hoort het, jongens”, hoorde ik eens een vader tegen zijn zoons zeggen, wijzend op de fles melk die ze net samen hadden getapt. “… gezond en puur voedsel eten,  waarvan we daar in de stal kunnen zien wie deze melk maakt én hoe die boer voor zijn dames zorgt!”. Ik deed ter plekke bijna een jubeldansje dat we ons concept (voedzaam, puur, lokaal, vers, genieten) kennelijk aan deze bezoeker uit wisten te dragen.

 

In Flevoland zijn er zoveel heerlijke en voedzame producten van de boerderij verkrijgbaar. Een droom is uitgekomen dat ik een deel daarvan sinds het najaar van 2021 in een heus boerderijwinkeltje aan kan bieden. In plaats van de grote ‘keukenkast’ waar gasten zichzelf van april t/m september in konden bedienen, is het verkoophuisje 2.0 nu jaarrónd open! Ik vind het loeileuk om voor mijn gasten lokale seizoensgebonden producten bij elkaar te sprokkelen. Het liefst uit Flevoland, maar ook zeker wel van haar buurprovincies. Dit biedt de consument keuzemogelijkheden en zorgt ervoor dat men de moeite neemt om langs te komen.  Betaalbare producten vinden, blijkt een uitdaging. Maar gezond voedsel moet mijn inziens betaalbaar zijn voor iedereen. Ik ben enorm blij met mijn leveranciers. Met collega’s als de IJsbrouwers uit Biddinghuizen. Omdat zij (met de hand!) zulk heerlijk boerenijs maken, fietsen mensen zomers om, om hier een ijsje op de picknickplaats te komen eten. En met de familie van Asselt uit Putten, die (h)eerlijke boerenzuivel maakt, helemaal in lijn met onze visie om een zo puur mogelijk product te bieden. Dus nee, zij hebben geen vruchtenyoghurt (met veel suikers, conserveringsmiddelen etc.) in hun assortiment. Wel een heerlijk zachte yoghurt, waarbij ik in het winkeltje fruit van het seizoen (zoals frambozen of pruimen) aanbiedt, wat een veel lekkerder en gezondere combinatie is! 


Maar nog het meest blij zijn we met onze gasten! Die belangstelling tonen. Die vragen stellen als ‘hoe zit het nou met…’, of ‘wat ik altijd al eens heb willen weten, is...’. Die bij een volgend bezoek hun (klein)kinderen of vrienden meenemen. Die spontaan een review schrijven of hun enthousiasme delen op social media – reclame waar wij het van moeten hebben. Ouders die voordoen hoe je de koeien kunt aaien of hun kinderen begeleiden bij de belevingsopdrachten. Senioren die direct de fles melk aan hun mond zetten. En heimelijk vertellen hoe zij vroeger als kind met een kannetje op weg werden gestuurd om melk te halen bij de boer en onderweg naar huis, de room er af lepelden. Gezinnen die bij aankomst al met hun laarzen aan, uit de auto stappen – klaar voor actie. Klanten die zorg dragen voor elkaar door de portemonnee die iemand vergeten is, even veilig weg te leggen. Het is misschien heel gewoon of vanzelfsprekend maar wij vinden het ook bijzonder waardevol. En daarvoor zijn wij onze gasten dankbaar!

 

We nodigen u van harte uit: kom zelf eens koe(ke)loeren!

 

Carolien den Brok (de boerin)

namens familie Den Brok en onze medewerkers en stagiaires